Lav gåturen om til en professionel guidet ’walk & talk’

Du kender det måske. Lederseminaret eller medarbejderdagen begynder at trække tænder ud efter mange timer i mødelokalet. Selv om der er masser af frisk frugt og kaffe ad libitum, kan det være svært at bevare koncentrationen, og som timerne går kan det knibe med overskud og kreativitet.

En oplagt løsning er derfor at bringe naturen i spil ved hjælp af en gåtur, hvor mødedeltagerne får lov til at få vind i ansigtet og frisk luft til hjernen.

Men i stedet for ’bare’ at slippe deltagerne løs på en gåtur på egen hånd, kan man med fordel arrangere en professionel guidet walk and talk.

”En walk & talk er en icebreaker – på samme måde som bueskydning, træklatring eller andre kreative indslag på en mødedag – et rigtig godt afbræk,” fortæller Carsten Ohm, der er ekspert i kombinationen af vandreture og organisations- og medarbejderudvikling.

Og ideen vækker gehør hos private virksomheder som TDC og offentlige organisationer som Hillerød Kommune og Nationalbanken, der alle har haft medarbejdere på gåtur med Carsten Ohm.

”På en professionel guidet walk & talk får du – som navnet antyder – en gåtur, og samtidig får du arbejdet med de strategiske samtaler, som du skal have i forbindelse med dit lederseminar eller personaledag. Du kan designe emnet for turen, så du styrer, hvilke strategiske spørgsmål, du gerne vil have, at dine medarbejdere eller ledere får drøftet og får ny inspiration til,” siger han.

”Du kommer ud af mødelokalet og det skaber en ny dynamik i gruppen – uanset om det er 8 eller 200 deltagere. ”

Mere energi til deltagerne

Måske lyder det som noget pjat, at man skulle blive mere kreativ, bare fordi man bevæger sig ud i naturen, men den er god nok. Forskning fra det amerikanske Stanford University har påvist, at vi bliver mere kreative, når vi går en tur. Og japansk forskning viser, at det er sundt at bevæge sig ud i naturen – du bliver ganske enkelt i bedre humør.

”Så hvis du gerne vil give dine mødedeltagere et energiboost, så handler det altså ikke om mere kaffe og kage sidst på eftermiddagen – men om at gå en tur,” siger Carsten Ohm, der har arrangeret walk & talks over hele Sjælland og på Bornholm.

Det emne, som skal vendes på en walk & talk, bliver skræddersyet til den enkelte virksomheds behov – gåturene varer 1 eller 2 timer – eller man kan endda vælge et 24-timers koncept, hvor størstedelen af ens seminar foregår gående.

Rent praktisk bliver deltagerne inddelt i hold, og hvert hold bliver forsynet med et ’walk & talk-kit’, der undervejs sørger for, at man bliver vejledt og samtalen bliver faciliteret.

”I det kit, som deltagerne får udleveret, er der en ’walk & talk-stick’. Det er en lille stav, hvor der er formuleret et spørgsmål, som man skal svare på. På den måde bliver samtalen holdt på rette spor. Og så går staven altså på omgang mellem gruppens deltagere, der skiftes til at have taleretten,” forklarer Carsten Ohm.

Når man har gået en passende distance, skal man tage en ny stick med et nyt spørgsmål. Ved at anvende det lille trick med en ’walk & talk-stick’, får man sikret en progression i samtalen, og undervejs opstår der en større klarhed.

”Du starter med at slå ørerne ud og rent faktisk lytte til, hvad dine kolleger tænker om emnet. Og du får selv lov til at dele dine tanker. På én af strækningerne skal deltagerne bare gå i stilhed. Du når et punkt, hvor mødedeltagere simpelthen har fået nok input, de har fået nok information, så dét, at de får lov til at gå en strækning i stilhed og reflektere over det, der er kommet frem, er et hit,” siger Carsten Ohm.

Walk & talk-kittet er generisk, og det betyder, at samtalerne på gåturen kan handle om det, som den pågældende virksomhed gerne vil have på dagsordenen. Det kan være en fusionsproces, salgsoptimering eller noget helt tredje.

”Som deltager i en walk & talk får du ny arbejdsglæde, for der er et element af teambuilding. Men du får også en personlig klarhed omkring ét eller flere strategiske spørgsmål. Så når man træder ind i gruppen igen efter turen, så ved du, hvordan du forholder dig til den nye strategi eller hvad der nu er udfordringen i organisationen. ”

Ikke kun i sommerhalvåret

Carsten Ohm afholder walk & talks hele året rundt – og selv om nogle måske vil vægre sig lidt ved en gåtur i regn og rusk, så giver det faktisk rigtig god mening at komme ud fra mødelokalet og ud i skoven, selv om solen ikke skinner:

”Naturen er der hele året. Og det er jo fjollet, hvis du ikke udnytter muligheden for at få den værdiforøgelse hele året. Du lukker jo heller ikke din e-mail i hele vinterhalvåret. Naturen er her som det fantastiske rum for samtale hele året,” siger Carsten Ohm.

”Og så kan du jo bruge den metafor, at virksomheder også skal kunne navigere i stormvejr. Der er i min optik ingen bedre måde at forholde sig til det end ude i det rigtige blæsevejr.”

(Fotos: Lars Bo Axelholm/Stjernemøder.dk)